Leave a comment

Lucka 24: Julafton och pampigt klimax

Sista luckan! Julafton! Och här hittar vi givetvis den högtidligt pampiga julmusiken!

Julaftonen av Carl Larsson

Julaftonen av Carl Larsson från 1904 kanske. Julen är sig lik fortfarande typ. Klassiskt.

Vi mjukar upp med Overture från Nightmare before christmas. Lucka 24 är alltså julmusikbloggjulkalenderns långa utdragna klimax. Många låtar blir pampiga om man bara höjer volymen men följande är lite extra tjusiga om jag får säga det själv. De är inte nödvändigtvis mina favoriter men pamp har de i alla fall och det kan man behöva för att julafton inte bara ska bli ett antiklimax efter allt laddande med mat, glitter, musik och sånt där. Så höj volymen på din musikutrustning tills det nästan börjar göra lite ont i öronen, blunda och njut. Nu låter vi Birgit Nilsson sjunga Stilla natt. Väldigt klassiskt.

Kanske lite för klassiskt? Då föreslår jag att du lyssnar på Justin Bieber och Mariah Carey i All I Want For Christmas Is You. Har du pyntat ordentligt? Om inte är det ännu inte försent. Sätt upp lite extra kulor och glitter och låt ljusslingorna blinka. Ta fram tomtar också om du gillar sånt och detta är den perfekta jullåten att göra det till.

Julgran

Syns själva granen? Då får det plats mer pynt.

När du lägger sista touchen vid julmaten föreslår jag istället Whitney Houstons Do You Hear What I Hear. Och när du är helt klar förtjänar du som julbordets exekutiva producent att få höra Messiah: Hallelujah Chorus. Julbordet är trots allt det viktigaste på hela julen.

Strunta gärna i Kalle och hans vänner klockan tre och sätt istället på Militärmarsch D-Dur, op. 51, Nr. 1, D733 på hög volym. Den musiken är nästan det enda som är riktigt bra med teveprogrammet ändå.

Alladin

Alladin – julklappen som säger “Jag har ingen aning om vad du kan tänkas vilja ha men jag kände att jag av artighetsskäl förväntas ge dig något ändå”.

När eventuella julklappar är öppnade och den där lådan Alladin som någon av er fått öppnats kan du behöva vakna till igen genom att lyssna på Un flambeau, Jeanette, Isabelle. På teven läser Jonas Gardell sin “Mormor gråter” och samtidigt kanske, bara kanske, funderar du på om du firar jul med människor som du verkligen vill fira jul med eller om det är av gammal vana och för att ni råkar vara släkt som styr. Det finns ju så många människor. Bara i Kjell Lönnås kör i Globen är de inte mindre än 3000 stycken när de sjunger Gå Sion, din Konung att möta. Well, detta med vilka man firar jul med är ju ett potentiellt känsligt ämne att ta upp i nuvarande sällskap så istället tycker jag att du ska höja volymen ytterligare och dela med dig till alla i sällskapet av dagens julkalenderlåtar så att deras pampighet får maximalt spelrum. De kommer att älska Ella Fitzgerald i Joy to the World. Njut och tänk på att du har nästan ett helt år på dig att bestämma hur du vill fira jul nästa år. Funkade inte Ella? Testa då Kleiner Trommler med Roger Whittaker. Ingen kan motstå Roger Whittaker.

När julaftonsmaten är uppäten har du nästan en vecka av att äta rester framför dig. Det godaste tar slut först. Snart är det bara den tråkigaste sillsorten och en bit torr skinka kvar av julen. Men än är vi inte där. Innan dess kan du passa på att lyssna på Hark! The Herald Angels Sing med Take 6. Jag gillar Take 6 lika mycket som jag avskyr The Real Group men kan inte säga vad det beror på.

Vemoig tomte

Den vemodiga känslan av att julen snart är slut och aldrig har nästa varit så långt borta.

När gästerna börjar åka hem eller dra sig tillbaka och det blir tyst kan det kännas lite vemodigt. Julen är snart slut och det är aldrig längre till nästa jul än just nu. Jag kan ju uppskatta dendär vemodiga känslan men det får inte bli för mycket. Skingra vemodet vid behov med O helga natt med Tommy Körberg. Och Kikki Danielsson – Hosianna Davids son. Sedan, riktigt sent på julaftonskvällen tycker jag sedan att du ska lyssna på Lalehs Snö. Modernt men ändå pampigt och finstämt så det förslår.

Som vi har julat och julbordat och julmusikat nu. Kulörta kulor och blinkande ljusslingor och hetsätning i nästan en hel månad. Och när du tycker att mellandagarna känns för långa och du längtar efter nyår kan du avnjuta den gamla Abbalåten Arrival med Magnus Carlsson. Men det är långt tills dess som sagt och nu tänker jag avsluta julkalendern på samma sätt som den började. Med Stevie Wonders Ave Maria. Så fint så man vill gråta under granen.

Och när längtan efter julstämning blir för stor så glöm inte att Malindas julfavoriter, min stora julmusikspellista på Spotify, finns kvar och växer året runt. I skrivande stund är den uppe i 464 låtar och över ett dygns non stop julkänsla närhelst du behöver den.

Hoppas att du har en väldigt fin julafton på ett sätt som du uppskattar och tack för att du har läst och lyssnat lite (eller mycket) ur min julmusikbloggjulkalender.

Känner du julstämningen?