4 Comments

Lucka 20: Julstämning i baktakt

I lucka 20 är det julstämning i baktakt. Här är det reggaejulmusik för hela slanten alltså. Förra luckan handlade bland annat om jul på varma sköna öar och självklart börjar vi dagens lucka på Jamaica.

Jul på Jamaica

Jul på stranden idag igen? Ja. Snö är så överskattat, det är ändå bara ett förstadium till slask.

Nu blir det gospelreggae när Carlene Davis sjunger Virgin Mary. Man kan riktigt höra frikyrkojulstämningen. Lite modernare sound och lite mindre gospel men ändå väldigt glatt och käckt blir det när The Kingston Comets framför We Wish You A Merry Christmas. Det är Christmas in a rub-a-dub-stylee tydligen. Även Pablo Black gör Silent Night på relativt traditionellt sätt.

Joe Gibbs julgran typ

Joe och hans reggaefamilj har klätt “granen”. *harkel* Så diskret…

Jag har ingen aning om vad som finns på julbordet på Jamaica. Och i ärlighetens namn har jag väldigt dålig koll på de flesta artisterna jag skriver om, både i denna lucka och flera av de andra. Men jag har svart bälte i internet så det går hyggligt ändå. T.ex. gillar jag att bildgoogla och på så sätt har jag fått reda på att när The Joe Gibbs Family of Artists dansar kring granen till The Twelve Days Of Christmas så verkar det vara en lite speciell, eh, “gran”.

Vi tar lite mer jamaicansk reggae innan vi drar vidare. Eek A Mouse gör The Night Before Christmas och lyckas sjunga om sig själv, snitsigt. Uppenbarligen verkar jag gilla när det är lite laid back lounge-stil på julmusiken. Och det får vi nästan faktiskt här på Jamaica också när Billy Paul Williams gör The First Noel. Det börjar bli dags att lämna Jamaica. Sean Kingston har jamaicanskt ursprung men är född i Florida. The Little Drummer Boy som han framför här är en av mina favoritjulstandarder.

Julreggae på kallare bräddgrader

Ital Skurl

Ital Skurk gör fantastiskt fin traditionell svensk julreggae.

Ok, vi drar över haven till de julfirande rude boysen i London. Eller, man kanske inte kan kalla Boy George för rude boy. Oavsett gör han en förvånansvärt bra White Xmas. Och Erran Baron Cohen från Lucka 8 firar inte ens jul utan snarare chanukka men när han gör det är det bland annat reggae som gäller, här med Spin It Up och den är definitivt en av mina favoriter här i lucka 20.

Tro det eller ej men det finns faktiskt svensk julreggae också! Jag har hittat några riktiga pärlor faktiskt. Först har Värmlandspojkarna gjort en väldigt trevlig Reggae christmas (där de även önskar Merry chistmas and a reggae new year) om att längta från kalla Sverige till Jamaica. Men bäst av all svensk julreggae är nog Ital Skurk. De har gjort en hel julskiva med främst klassisk svensk julmusik på reggaevis. Jag har svårt att välja men här kommer ändå några av mina favoriter: Julpsalmen Det Är En Ros Utsprungen, fina visan Nu Tändas Tusen Juleljus som annars nästan bara sjungs av skolklasser och tillslut Tomten I Gomorra.

Låtarna i lucka 20 samlade i en egen spellista på Spotify.

Har du missat resten av julkalendern? Här hittar du en introduktion. Och här är de tidigare luckorna:

Lucka 1.

Lucka 2.

Lucka 3.

Lucka 4.

Lucka 5.

Lucka 6.

Lucka 7.

Lucka 8.

Lucka 9.

Lucka 10.

Lucka 11.

Lucka 12.

Lucka 13.

Lucka 14.

Lucka 15.

Lucka 16-17.

Lucka 18.

Lucka 19.

Känner du julstämningen?