7 Comments

Dubbellucka: 16 och 17: Skandinavisk jul och Tommy Seebach

På grund av att jag befunnit mig på julbordsinternat med mitt elitjulbordsteam (detta var nionde året i rad som vi äter julbord tillsammans, redan nu är förväntningarna inför 10-årsjubileet skyhöga) har lucka 16 och 17 slagits ihop till en dubbellucka. Och i den extra stora luckan hittar vi den skandinaviska julen. Minus den svenska då. Och så hittar vi Tommy Seebach. Kanske lite generaliseringar vad gäller våra grannländer också, men bara lite.

God norsk jul!

God norsk jul

I Norge säger man God jul och firar med Sissel. Snö över fjordar och fjäll och svårt finstämt.

Den norska julen förknippar jag väldigt mycket med Sissel Kyrkjebø. Hon är typ Norges motsvarighet till Carola fast inte lika knäpp. Dock har jag inte hittat riktigt så mycket Sissel på Spotify som jag hade väntat mig. Men det jag hittat låter i alla fall exakt som jag förväntade mig att det skulle låta. Såhär: I en steingrå vinter. Lugnt, stillsamt och med eko på Sissels röst som om hon står ensam i en gammal norsk stenkyrka och sjunger. Och det finns fler norskor som låter likadant. Som Inger Lise Stulien i Fager er jordi. Det finns lite gladare norskor också. Hanne Krogh t.ex. som sjunger Hoppla-hopp och åker släde. Oavsett vem som sjunger så verkar den norska julen jämt vara vit av snö, stämningsfull och väldigt vacker.

Moi Joulu! (Hej jul?)

Finska rotfruktslådor

I Finland äter man gratinerad barnmat till jul. Oväntat gott faktiskt.

I öster, i Finland, händer det att man jazzar loss till jul med Rekiretki. Är det en klassisk jullåt i Finland? Jag har ingen aning. Den finska julmusiken är minst sagt svår för mig att få grepp om av språktekniska skäl. Men det är en trevlig låt och den finns med på en julskiva så jag gissar att den passar här. Dessutom har jag hittat mer finsk julmusik åt det jazziga hållet. Vet du vad Frosty the Snowman heter på finska? Kuuraparta såklart.

Det intressantaste med den finska julen är annars att de äter rotfruktspuré och tycker att det är den finaste julmat som finns. Alltså de tar palsternackspuré, morotspuré osv, det som andra människor tycker är barnmat för de allra minsta, och stoppar i ugnen. Gratinerad barnmat. Visst, det är ganska gott, men när man börjar bli mätt efter att ha ätit fyra sorters gratinerad barnmat så känns det lite snopet att det är ett av huvudnumren på det finska julbordet. Tyvärr känner jag inte till någon sång om finsk julmat, tipsa mig gärna om du gör det. Bjällerklang, eller Kulkuset, går däremot inte att missta sig på ens på finska.

Gleðileg Jól

Isländska julnissar

Fyra av de 13 isländska julnissarna. Passa dig, de är ganska otrevliga typer som inte delar ut presenter utan istället stjäl. God jul dårå.

Nu drar vi västerut över havet, till Island, landet där tomten inte är en utan 13. Då får man väl 13 gånger så många julklappar kanske? Inte en chans. Istället ägnar sig de 13 tomtarna åt att stjäla, främst mat. Snacka om att det kan bli dålig stämning vid julbordet när hälften av maten stulits av elaka tomtar. Man får trösta sig med soft loungejazz istället. Anna Mjöll önskar god jul: Óskin Um Gleðileg Jól. Och bjällerklang hör man självklart även på Island, fattas bara annat: Það Heyrast Jólabjöllur. De har schlagerjulmusik på Island också. Såhär kan den låta: Stefán S. Stefánsson – Rauða nótt.

Glædelig dansk jul!

Glaedelig dansk jul

Gldaelig jul med lite fart och schlager från Danmark.

Tro det eller ej men även i Danmark gillar man lougejazz på jul, som exempelivis när Sweethearts sjunger Is-tap Land. Som gjort för att sitta framför brasan med tända ljus och ett glas konjak. Men mina fördomar om dansk julmusik är lite mer såhär: Jørgen de Mylius – På Loftet Sidder Nissen Med Sin Julegrød. Svängigt typ schlager och lite töntigt. Samtidigt som i alla fall jag inte kan låta bli att tycka om det ändå. Alltså ungefär som med Tommy Seebach.

Tommy Seebach – mannen, myten, legenden

Tommy Seebach

Tommy Seebach. Den danska motsvarigheten till, tja, Kicki Danielsson kanske?

Tommy Seebach var typ den största schlagerartisten i dansk historia och självklart har han gjort en dansk version av Rudolf med röda mulen som vi kunde läsa om i Lucka 15 och passande nog sjunger han att “Nu är det jul i Danmark, hygge för store og små” i Vi Ønsker Jer Alle En Glædelig Jul. Hygge som de är så bra på i Danmark. Väldigt fint och stämningsfullt men det gör väl ingen till myt och legend? Nej, men att ha gjort en av de töntigaste musikvideorna i den internationella musikhistorien gör det. Videon till Apache nedan har i olika versioner visats över en miljon gånger på Youtube.

Om du har bråttom så spola gärna fram till ca 1.20 i videon och se “indiankvinnorna” dansa runt Tommy som har en imponerande höftsnärt/juckdans. Vill man lära sig mer om Tommy Seebach kan jag varmt rekommendera dokumentären “Tommy” som gick på SVT för typ något år sedan. Här finns trailern till dokumentären. Tommy Seebach gjorde musik nästan hela sitt vuxna liv, var Danmarks schlagerkung och representerade Danmark i Eurovision Song Contest flera gånger. Men någonstans på vägen sprang coolheten ifrån honom och alkoholen ikapp. Men i slutet av livet återhämtade han sig och fick kultstatus. År 2003 dog han i en hjärtinfarkt, 53 år gammal. Just det, han är även far till Rasmus Seebach som är en dansk artist som dock varken har ärvt sin fars töntighet, mustasch eller ännu gjort någon julmusik. Men jag håller tummarna för att han ska bättra sig.

Självklart gjorde Tommy Seebach en hel del julmusik under åren förutom de två låtar vi hört tidigare. Der Var Engang En Julenat är Mary’s boy child på danska. Och på självaste julafton kan man lyssna på I Aften Er Det Juleaften. Men bäst är nog ändå Feliz Navidad, givetvis på danska.

Låtarna i lucka 16-17 samlade i en egen spellista på Spotify.

Har du missat resten av julkalendern? Här hittar du en introduktion. Och här är de tidigare luckorna:

Lucka 1.

Lucka 2.

Lucka 3.

Lucka 4.

Lucka 5.

Lucka 6.

Lucka 7.

Lucka 8.

Lucka 9.

Lucka 10.

Lucka 11.

Lucka 12.

Lucka 13.

Lucka 14.

Lucka 15.